Afspændingsøvelser

Afspændingsøvelser

Der findes mange forskellige øvelser til udstrækning og afspænding af muskler.

Uanset hvilke øvelser du laver er det vigtig, at du laver dem med opmærksomhed og mærker efter hvordan de føles i muskler og led.

Kan øvelsen laves oftere? Kan strækket være dybere? Eller har dine muskler og led brug for en langsommere og blidere tilgang? Det er kun dig der kan mærke hvad din krop har brug for.

Føles en øvelse anstrengende eller unødig hård? Ved næste gentagelse udfør den med mindre stræk og/eller kortere tid. På denne måde risikerer du ikke at overbelaste dine muskler og led.

Når du laver øvelserne er det vigtigt at du udfører dem med rolige stræk og uden at ‘hugge’ (dvs. ingen hurtige, hårde træk). Tag dig tiden til at holde udstrækningen, gerne 10 sekunder ad gangen, og gentag gerne 3-5 gange hver gang øvelsen laves. Og husk at lave øvelsen i både højre og venstres side. Ved behov kan øvelserne laves flere gange pr. dag.

Som supplement til øvelserne anbefaler vi, at du tager en rask gå-, cykel eller løbetur, for at få gang i blodcirkulationen, specielt hvis du har meget stillesiddende arbejde.

En tur til kaffemaskinen er oftest ikke lang nok til at få bevægelse nok i muskler og led.

Har du spørgsmål til hvordan du udfører en øvelse eller har du behov for at få afspændt en muskelgruppe der ikke er vist, er du velkommen til at kontakte os eller spørge ved næste behandling, så sørger vi for en grundig vejledning.

Nakke
Skuldre
Bryst
Ryg og lænd
Ben